تبلیغات
بانک دانلودومطالب مذهبی - مهدی(عج) در تفاسیر اهل سنت
 
 


<-BlogDescription->

مهدی(عج) در تفاسیر اهل سنت

 مهدی(عج) در تفاسیر اهل سنت

 

- ایاتی از قران در مورد امام مهدی(عج) در تفاسیر اهل سنت

آیاتی از قرآن كریم دربارة حضرت مهدی (عج)است و روایات فراوانی نیز عهده دار تفسیر آن آیاتند

و اكنون برخی از آن آیات از منظر مفسران اهل سنت به حضرت مهدی (عج) اختصاص دارند تقدیمتان می كنیم.

«هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»(1)

 

«او كسی است كه پیامبر خود را برای مردم فرستاد، با دینی درست و بر حق، تا او را بر همة دین ها پیروز گرداند، هر چند مشركان را خوش نیاید.»

در تفسیر قرطبی آمده است:«پیروزی اسلام بر دیگر ادیان، هنگام قیام مهدی (عج) است در آن زمان، مردمان یا باید مسلمان شوند و یا جزیه دهند.

و این كه گفته شده است مهدی همان عیسی است نادرست است زیرا اخبار صحیح به گونه ای متواتر وارد شده كه مهدی از خاندان پیامبر (ص)است .....»(2)

و در كتاب البیان در تفسیر این آیه آمده است:«كسی كه خدا او را بر همة ادیان چیره می گرداند، مهدی از فرزندان فاطمه است.(3)

و در تفسیر كشف الاسرار كه از تفاسیر معتبر اهل سنت است در شرح این آیه می گوید:

«رسول در این آیه محمد (ص)است و هدی و هدایت قرآن و ایمان است و دین حق، اسلام است و خدا این دین را بر دیگر دیان برتری می دهد،

چنان كه دینی نماند مگر این كه اسلام بر آن غالب آید. و این امر بعد از این خواهد شد و هنوز نشده است.»(4)

پی نوشت:

1- سورة توبه، آیه 33.

2-ابو عبدالله محمد بن احمد انصاری قرطبی، الجامع الاحكام القرآن، ج 8، (تحقیق عبدالرزاق المهدی)،، ص 111.

3- سید مؤمن بن حسن الشبلنجی: نورالابصار، ص 343.

4-رشید الدین، امام احمد میبدی، كشف الاسرار، ج 4، ص 119 ـ 120.

- «بَقِیَّةُ اللَّهِ خَیْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ»؛(1) اگر با ایمان باشید«بقیة الله برای شما خیر است.»

در نور الابصار آمده اس:«چون (مهدی) ظهور كند، كعبه را پایگاه خویش قرار می دهد و 313 نفر از یارانش به او می پیوندند،‌

آنگاه در نخستین سخن این آیه را تلاوت می كند«بقیة الله بهتر است برای شما اگر ایمان بیاورید، پس می گوید: منم بقیة الله و خلیفة خدا و حجت او بر شما.»(2)

پی نوشت:

1-سورة هود، آیة 86.

2-مؤمن بن حسن مؤمن الشبلنجی: نورالابصار، ص 349

«..... لَهُمْ فِی الدُّنْیا خِزْیٌ وَ لَهُمْ فِی الْ‏آخِرَةِ عَذابٌ عَظِیمٌ»(1)

..... آنان در مسجدها جز بیمناك و ترسان داخل نخواهند شد و نصیبشان در دنیا خواری و در آخرت عذابی بزرگ است.»

سیوطی می نویسد:«خواری و ذلّت در دنیا زمانی فرا می رسد كه مهدی(عج) به پا خیزد و قسطنطنیه را فتح كند و آنان را بكشد.»(2)

و در تفسیر طبری و تفسیر كشف الاسرار(3)نیز همین مطلب كه سیوطی نوشته است تصریح شده است.

پی نوشت:

1- سورة بقره، آیة 114.

2- جلال الدین سیوطی، الدّر المنثور فی التفسیر بالمأثور، ج 1، ص 264.

3- تفسیر كسف الاسرار، ج 1، ص 325

- «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»(1)؛

ای كسانی كه ایمان آورده اید، صبر كنید و مقاومت ورزید و مرابطه كنید و از خدا بترسید، باشد كه رستگار شوید.»

حافظ قندوزی از (امام) محمد باقر(ع) دربارة این آیه روایت كرده است كه فرمود:

شكیبا باشید بر ادای فرائض و واجبات، و در برابر آزار دشمنان استقامت ورزید و با امامتان مهدی (عج) مرابطه نمائید(2)

پی نوشت:

1- آل عمران، آیة 200.

2- صادق حسینی شیرازی، موعودِ قرآن، ص 22، به نقل از ینابیع المودة، ص 506

- «.... یسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَیَّانَ مُرْساها»(1)

از تو دربارة ساعت می پرسند كه زمان وقوع آن كی است .... حافظ قندوزی از مفضل بن عمر ازامام جعفرصادق (ع) روایت كرده است كه فرمود:«ساعت قیام قائم است.»(2)

پی نوشت:

1- سورة اعراف، آیة 187.

2-صادق حسینی شیرازی، موعودِ قرآن، ص 44، به نقل از ینابیع المودة، ص 429.

«اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها»(1)

بدانید كه خدا زمین را پس از مرگش احیاء می كند.

حافظ قندوزی می نویسد:

«خداوند آنرا توسط«قائم» زنده می سازد، پس در آن عدالت كند و زمین را توسط عدل، پس از مردنش به واسطه ظلم، زنده سازد.»(2)

پی نوشت:

1- حدید، آیة 17.

2- صادق حسینی شیرازی، موعودِ قرآن، ص 139، به نقل از ینابیع المودة، ص 514.

- «فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِی أَنْزَلْنا وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ»(1)

پس ایمان آرید به خدا و رسول و نوری كه فرود آوردیم، و خداوند بدانچه كنید آگاه است.

علاّمه قبیسی می نویسد حافظ ابوجعفر محمد بن جریر طبری ..... گفت .... در حجة الوداع پیامبر(ص) فرمود:

ای مردم،«آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِی أَنْزَلْنا» سپس فرمود: نور در من است، سپس در علی (ع) است، و بعد در نسل وی باشد تا قائم مهدی(عج).(2)

پی نوشت:

1- سورة تغابن، آیة 8.

2- موعودِ قرآن، ص 146، به نقل از، ماذا فی التاریخ، ج 3، ص 147 ـ 145

- «حَتَّی إِذا رَأَوْا ما یُوعَدُونَ فَسَیَعْلَمُونَ مَنْ أَضْعَفُ ناصِراً وَ أَقَلُّ عَدَداً»(1)

تا وقتی كه ببیند آنچه را وعده داده می شوند، پس به زودی بدانند كه چه كسی از حیث یار ناتوان تر و از حیث عدد كمتر است.

حافظ قندوزی از امام سجاد(ع) در تفسیر این آیه نقل می كند كه«ما یوعدون» (آنچه وعده داده می شوند) در این آیه «قائم» مهدی و اصحاب و یاران اویند.

و هنگامی كه «قائم» ظهور كند دشمنان او ضعیف تر و عددشان كمتر است.(2)

گفتنی است كه از منظر اهل سنت آیات فراوان دیگری دربارة حضرت مهدی(عج) وجود دارد(3).

برای اطلاع بیشتر به كتاب موعود قرآن، صادق حسینی شیرازی مراجعه فرمائید.

پی نوشت:

1- سورة جن، آیة 24.

2- موعود قرآن، به نقل از ینابیع الموده، ص 515.

3-چون آیة 5 سورة قصص، آیة 105 سورة انبیاء، آیة 59 سورة نساء و .....

منبع : گفتگوی دینی

http://www.askdin.com/showthread.php?t=5659



::
:: مرتبط با: پرسش وپاسخ ,
نویسنده : عین میم
تاریخ : چهارشنبه 15 خرداد 1392