تبلیغات
بانک دانلودومطالب مذهبی - انتظارسبز
 
 


<-BlogDescription->

انتظارسبز
انتظار سبز

 براساس فرهنگ اسلامى و منطق قرآنى، ملاك شرافت و معیار برترى آدمى، پرواى الهى است كه در ذكر حكیم از آن به تقوا تعبیر شده است. وحى آسمانى به جامعه ى انسانى اعلام مى‏دارد كه ارجمندترین و گرانمایه‏ترینِ مردمان، متقى‏ترین آنان است. تقوا، سكوى پرواز به سوى كمال و رمز تكامل است.

 

 ایمان به غیب، اولین شاخص تقوى

 از سوى دیگر، خداوند سبحان، شاخص‏هاى این اكسیر كمال ‏آفرین را براى انسان‏ها بازگو فرموده است:

 (

ذلك الكتابُ لا ریبَ فیهِ، هُدىً للمتّقینَ × الَّذینَ یُؤْمِنونَ بالغَیبِ و یقیمونَ الصلاة ومِمَّا رَزَقْناهُم یُنفِقون[5]

 *  أولئِكَ عَلى هُدىً من ربّهم واولِئكَ هُمُ المُفلِحون)[6]

 

 این كتابى است كه در (حقانیت) آن هیچ تردیدى نیست، (و) مایه ى هدایت تقواپیشگان است× آنان كه به غیب ایمان مى‏آورند و نماز را برپا مى‏دارند و از آنچه به ایشان روزى داده‏ایم، انفاق مى‏كنند... آن‏ها برخوردار از هدایت الهى و رستگارانند.

 قرآن كریم، (ایمان به غیب) را اولین شاخص (تقوا) بر مى‏شمارد. بر اساس هستى‏شناسى توحیدى، عالم از دو بخش (نشئه ى شهود) و (نشئه ى غیب) یعنى عالم مشهود و محسوس و عالم نامشهود و غیر محسوس تشكیل یافته است. موحّدِ متّقى كسى است كه عالم نامحسوسِ (غیب) را به همه‏ ى گستردگى و عناصر و اجزاءش باور داشته باشد.

 در این زمینه، علامه ى طباطبایى 1چنین مى‏فرمایند:

 (الغیب خلاف الشهادة ویطلق على ما لا یقع علیه الحسّ وهو الله سبحانه وآیاته الكبرى الغائبة عن حواسّنا...)[7]

 

غیب، ضد شهادت (مشهود) است و بر همه ‏ى امور نامحسوس اطلاق مى‏گردد كه خداوند سبحان و نشانه‏هاى بزرگ پنهانش را شامل مى‏شود).

 از آنجا كه حضرت حجت بن الحسن المهدى‏علیه السّلام ، منجى موعود و منتظَر، از بزرگترین آیاتِ[8]

  پنهان الهى است -كه خداوند سبحان در قرآن مجید، ظهور او را وعده ى حتمى خود معرفى فرموده است[9]

 - بر پایه ى آیات پیش‏گفته، مى‏توان بدین نتیجه دست یافت كه ایمان به حضرتش از مقوّمات تقوا و عامل رستگارى شمرده مى‏شود.

همچنین علامه‏ ى طباطبایى قدس سره در بحث روایى ذیل همین آیه، این حدیث درخور توجه را از امام صادق‏ علیه السّلام  نقل مى‏كنند:

عن الصادق‏ علیه السّلام  فى قوله تعالى (الذین یؤمنون بالغیب) قال: (من آمن بقیام القائم‏ علیه السّلام ؛ أنّه حق)؛ أقول وهذا المعنى مروى فى غیر هذه الروایة.[10]

امام صادق‏ علیه السّلام  درباره‏ ى (الذین یؤمنون بالغیب) فرمودند: (اینان كسانى هستند كه به قیام مهدى‏علیه السّلام  باور دارند و آن را حقّ مى‏شمارند).

تا اینجا ضرورت ایمان به (مهدویت) روشن شد. حال باید مقوّمات و پیش نیازهاى این ایمان را جستجو كنیم و به بیان دیگر، باید ببینیم چه كسى را مى‏توان (مهدى باور) دانست؟ در این مجال، پرسش اساسى این است كه آیا شناخت نام و نسب حضرت - حتى شناختى دقیق و كامل - و شناخت نقش، جایگاه، سیره، رسالت و سایر شناخت‏هاى پیرامونى مربوط به قیام ایشان، براى واردشدن در جرگه ى مؤمنانِ به مهدى (عجلّ الله تعالى فرجه) كافى است؟

آیا كسى كه صرفا در راه به دست آوردن این شناخت‏ها تلاش مقرون به توفیقى را مبذول دارد، (مهدى باور) تلقى مى‏شود؟

براى پاسخگویى بدین سؤال، باید ماهیت ایمان و مؤلّفه‏ هاى تشكیل دهنده ى آن را بررسى كرد؛ زیرا (مهدى باورى) هم یكى از مصادیق و صغریات پدیده‏ ى كلى (باورمندى) است و پر واضح است كه چنانچه مقوّمات مطلقِ (ایمان) باز شناخته شود، ناگزیر مقدمات واجب التحصیل ایمان به ولى عصرعلیه السّلام  نیز كشف خواهد شد. اما در این مجال اندك، فرصت بررسى مبسوط و توضیح مشروح این مطلب وجود ندارد. بنا بر این، به بیان فشرده‏اى در این باب اكتفا مى‏گردد:



[1]     الاعراف / 187

[2]   اكمال الدین / ج  / 1ص  373عیون اخبار الرضا / ج  / 2ص  265و در منابع اهل سنت: ینابیع المودة / ص 454

[3]     مختصر بصائر الدرجات / ص  179نوادر الاخبار / ص 286

  [4]     الغیبة / نعمانى / ص  199بدون عبارت (عزّ ذكره)؛ الكافى / ج  / 1ص  369بحار الانوار / ج  / 52ص  297نهج الفصاحة /ج  / 2ص 526

[5]     بقره/  2و 3

  [6]      بقره/ 5

[7]      المیزان / محمد حسین طباطبایى/ ج  / 1ص 49

[8]     در زیارت آل یس كه در توقیع شریف از ناحیه ى مقدسه براى محمدبن عبدالله حمیرى صادر شده است، چنین مى‏خوانیم: (السلام علیك یا داعى الله و ربّانى آیاته) و در دعاى‏پس از آن، حضرت را (كلمه ى تامّه ى الهى) مى‏نامیم.

[9]      مولانا فیض كاشانى در كتاب منظوم خود، شوق مهدى، در این خصوص چنین مى‏گوید:

 در دل زحق تعالى شكریست بى‏نهایت

كو در كتاب خود كرد، در شأن تو حكایت

 در وعده ى وصالت، نستخلفنّهم گفت

جان گر فشانم ارزد، این لطف و این عنایت

[10]      المیزان/ ج  / 1ص 50

 

 



::
:: مرتبط با: دانشنامه مهدویت ,
نویسنده : عین میم
تاریخ : دوشنبه 3 تیر 1392