تبلیغات
بانک دانلودومطالب مذهبی - معنای انتظار در كلام رهبر
 
 


<-BlogDescription->

معنای انتظار در كلام رهبر
معنای انتظار در كلام ره بر

حقیقت انتظار
انتظار، یعنی دل سرشار از امید بودن نسبت به پایان راه زندگی بشر. ممكن است كسانی آن دوران را نبینند و نتوانند درك كنند - فاصله هست - اما بلاشك آن دوران وجود دارد؛ لذا تبریك این عید - كه عید امید و عید انتظار فرج و گشایش است - درست نقطه ی مقابل آن چیزی است كه دشمن می خواهد به وجود بیاورد.
ما آن وقتی می توانیم حقیقتاً منتظر به حساب بیاییم كه زمینه را آماده كنیم. برای ظهور مهدی موعود(ارواحنافداه) زمینه باید آماده بشود؛ و آن عبارت از عمل كردن به احكام اسلامی و حاكمیت قرآن و اسلام است. اولین قدم برای حاكمیت اسلام و برای نزدیك شدن ملتهای مسلمان به عهد ظهور مهدی موعود (ارواحنافداه و عجّل اللَّه فرجه)، به وسیله ی ملت ایران برداشته شده است؛ و آن، ایجاد حاكمیت قرآن است؛
دیدار به مناسبت میلاد حضرت مهدی (عج) 25/09/1376
برای مشاهده ی کامل مطالب به ادامه مطالب بروید

دست قاهر قدرتمند الهی
...انتظار فرج، انتظار دست قاهر قدرتمند الهی ملكوتی است كه باید بیاید و با كمك همین انسانها سیطره ی ظلم را از بین ببرد و حق را غالب كند و عدل را در زندگی مردم حاكم كند و پرچم توحید را بلند كند؛ انسانها را بنده ی واقعی خدا بكند. باید برای این كار آماده بود... انتظار معنایش این است. انتظار حركت است؛ انتظار سكون نیست؛ انتظار رها كردن و نشستن برای اینكه كار به خودی خود صورت بگیرد، نیست. انتظار حركت است. انتظار آمادگی است. ...انتظار فرج یعنی كمر بسته بودن، آماده بودن، خود را از همه جهت برای آن هدفی كه امام زمان (علیه الصلاة والسلام) برای آن هدف قیام خواهد كرد، آماده كردن. آن انقلاب بزرگ تاریخی برای آن هدف انجام خواهد گرفت. و او عبارت است از ایجاد عدل و داد، زندگی انسانی، زندگی الهی، عبودیت خدا؛ این معنای انتظار فرج است.
دیدار اقشار مختلف مردم در روز نیمه ی شعبان 27/05/1387

همه، این را قبول دارند
مورد ماجرای اعتقاد به مهدی موعود یعنی اینكه در آخر الزّمان از خاندان پیامبر، شخصی ظهور می‏كند كه دنیا را از عدل، از دادگستری و از نیكی پُر می‏سازد و تبعیضها، ظلمها، سوءاستفاده‏ها و فاصله‏های طبقاتی را از بین می‏برد نیز خیلی كار كرده‏اند. این عقیده كه همه‏ی مسلمانان هم به آن معتقدند، مخصوص شیعه نیست. البته در خصوصیات و جزئیّاتش، بعضی فِرَق، حرفهای دیگری دارند؛ اما اصل اینكه چنین دورانی پیش خواهد آمد و یك نفر از خاندان پیامبر چنین حركت عظیم الهی را انجام خواهد داد و «یملأ اللّه به الارض قسطاً و عدلًا كما ملئت جوراً و ظلماً» ، بین مسلمانان متواتر است. همه، این را قبول دارند.
دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت میلاد حضرت مهدی (عج) 25/9/1376

انتظار ظهور ولیّ‏عصر بخش عظیم اعتقادی ماست
این بخش عظیم اعتقادی ماست كه عبارت است از انتظار ظهور ولیّ‏عصر و مهدی موعود و منجی بشریت. همه‏ی مسلمانان، حقیقت مهدی موعود را از طریق روایات خدشه‏ناپذیری كه از نبیّ اكرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و اولیای دین رسیده است، قبول دارند؛ اما این حقیقت در هیچ جای جهان اسلام، مثل محیط زندگی ملت عزیز ما و شیعیان، این برجستگی و این چهره‏ی درخشان و این روح پُرتپش و پُرامید را ندارد؛ این به خاطر آن است كه ما به بركت روایات متواتره‏ی خودمان، شخص مهدی موعود را با خصوصیاتش می‏شناسیم. مردم ما ولیّ‏اللّه اعظم و جانشین خدا در زمین و بقیه‏ی اهل بیت پیامبر را با نام و خصوصیات می‏شناسند؛ از لحاظ عاطفی و فكری با او ارتباط برقرار می‏كنند؛ به او می‏گویند؛ به او شكوه می‏برند؛ از او می‏خواهند و آن دوران آرمانی دوران حاكمیت ارزشهای والای الهی بر زندگی بشر را انتظار می‏برند؛ این انتظار دارای ارزش زیادی است. این انتظار به معنای آن است كه وجود ظلم و ستم در عالم، چشمه‏ی امید را از دلهای منتظران نمی‏زداید و خاموش نمی‏كند. اگر این نقطه‏ی امید در زندگی جمعیتی نباشد، چاره‏یی ندارد جز اینكه به آینده‏ی بشریت بدبین باشد.
جمع علما و مدرسان و فضلای حوزه‏ی علمیه‏ی قم، در خجسته سالروز میلاد حضرت مهدی(عج( 30/11/1370

این معنی انتظار فرج است
معنای انتظار فرج به عنوان عبارة أخرای انتظار ظهور، این است كه مؤمن به اسلام، مؤمن به مذهب اهل بیت(علیهم السلام) وضعیتی را كه در دنیای واقعی وجود دارد، عقده و گره در زندگی بشر میشناسد... امام زمان (علیه الصلاة و السلام) برای اینكه فرج برای همه ی بشریت به وجود بیاورد، ظهور میكند كه انسان را از فروبستگی نجات بدهد؛ جامعه ی بشریت را نجات بدهد؛ بلكه تاریخ آینده ی بشر را نجات بدهد. انتظار فرج یعنی قبول نكردن و رد كردن آن وضعیتی كه بر اثر جهالت انسانها، بر اثر اغراض بشر بر زندگی انسانیت حاكم شده است. این معنی انتظار فرج است.
دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمه ی شعبان 29/06/1384

خواهد رسید...
دورانی خواهد رسید كه قدرت قاهره ی حق، همه ی قله های فساد و ظلم را از بین خواهد برد و چشم انداز زندگی بشر را با نور عدالت منور خواهد كرد؛ معنای انتظار دوران امام زمان این است.
دیدار با مردم قم 30/11/1370

درباره انتظار
ولادت این بزرگوار یك عید حقیقی است؛ لذا بزرگ داشت خاطره ی این روز و این ساعت هرگز از یاد معتقدان به مهدویت نخواهد رفت. فقط مردم شیعه نیستند كه منتظر مهدی موعود سلام اللَّه علیه هستند، بلكه انتظار منجی و مهدی، متعلق به همه ی مسلمانهاست.
فرق شیعه با دیگران این است كه شیعیان آن منجی را با نام و نشان، با خصوصیات گوناگون می شناسند، اما دیگر مسلمانان كه به منجی هم معتقدند، منجی را نمی شناسند. تفاوت این جاست؛ والاّ اصل مهدویت مورد اتفاق همه ی مسلمان هاست. ادیان دیگر هم در اعتقادات خودشان، انتظار منجی را در نهایت زمانه دارند. آن ها هم در یك بخش از قضیه، مطلب را درست فهمیده اند، اما در بخش اصلی قضیه كه معرفت به شخص منجی است، دچار نقص معرفتند. شیعه با خبر مسلّم و قطعی خود، منجی را با نام، با نشان، با خصوصیات، با تاریخ تولد، می شناسد.
دیدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمه ی شعبان، 29/6/84

درس امید
نكته ی بعدی در باب مهدویت، انتظار فرج است. انتظار فرج یك مفهوم بسیار وسیع و گسترده ای است. یك انتظار، انتظارِ فرجِ نهایی است؛ یعنی این كه بشریت اگر می بیند كه طواغیت عالم ترك تازی می كنند و چپاول گری می كنند و افسارگسیخته به حق انسان ها تعدی می كنند، نباید خیال كند كه سرنوشت دنیا همین است؛ نباید تصور كند كه بالاخره چاره ای نیست و بایستی به همین وضعیت تن داد؛ نه، بداند كه این وضعیت یك وضعیت گذراست «للباطل جَولَةٌ» و آن چیزی كه متعلق به این عالم و طبیعت این عالم است، عبارت است از استقرار حكومت عدل و او خواهد آمد.
انتظار فرج و گشایش، در نهایت دورانی كه ما در آن قرار داریم و بشریت دچار ستم ها و آزارهاست، یك مصداق از انتظار فرج است، لیكن انتظار فرج مصداق های دیگر هم دارد. وقتی به ما می گویند منتظر فرج باشید، فقط این نیست كه منتظر فرج نهایی باشید، بلكه معنایش این است كه هر بن بستی قابل گشوده شدن است. فرج یعنی این؛ فرج یعنی گشایش. مسلمان با درسِ انتظار فرج می آموزد و تعلیم می گیرد كه هیچ بن بستی در زندگی بشر وجود ندارد كه نشود آن را باز كرد و لازم باشد كه انسان ناامید دست روی دست بگذارد و بنشیند و بگوید دیگر كاری نمی شود كرد؛ نه. وقتی در نهایتِ زندگیِ انسان، در مقابله ی با این همه حركت ظالمانه و ستمگرانه، خورشیدِ فرج ظهور خواهد كرد، پس در بن بست های جاری زندگی هم همین فرج متوقَّع و مورد انتظار است.
این، درس امید به همه ی انسان هاست؛ این، درس انتظار واقعی به همه ی انسان هاست. لذا انتظار فرج را افضل اعمال دانسته اند؛ معلوم می شود انتظار، یك عمل است؛ بی عملی نیست. نباید اشتباه كرد، خیال كرد كه انتظار یعنی این كه دست روی دست بگذاریم و منتظر بمانیم تا یك كاری بشود. انتظار یك عمل است، یك آماده سازی است، یك تقویت انگیزه در دل و درون است، یك نشاط و تحرك و پویایی است در همه ی زمینه ها. این در واقع تفسیر این آیات كریمه ی قرآنی است كه «و نُریدُ أنْ نَمُنّ عَلی الّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأرضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أئمةً وَ نَجْعَلَهُم الْوارِثینَ» یا «انّ الأرضَ للهِ یورثُها مَنْ یشاءُ مِن عِبادِهِ وَ العاقِبَةُ لِلْمُتّقینَ.» یعنی هیچ وقت ملت ها و امت ها نباید از گشایش مأیوس شوند.
آن روزی كه ملت ایران قیام كرد، امید پیدا كرد كه قیام كرد. امروز كه آن امید برآورده شده است، از آن قیام، آن نتیجه ی بزرگ را گرفته است و امروز هم به آینده امیدوار است و با امید و با نشاط حركت می كند. این نور امید است كه جوان ها را به انگیزه و حركت و نشاط وادار می كند و از دل مردگی و افسردگی آن ها جلوگیری می كند و روح پویایی را در جامعه زنده می كند. این، نتیجه ی انتظار فرج است. بنابراین هم باید منتظر فرج نهایی بود، هم باید منتظر فرج در همه ی مراحل زندگی فردی و اجتماعی بود. اجازه ندهید یأس بر دل شما حاكم بشود، انتظار فرج داشته باشید و بدانید كه این فرج محقَّق خواهد شد، مشروط بر این كه شما انتظارتان انتظار واقعی باشد، عمل باشد، تلاش باشد، انگیزه باشد، حركت باشد.
دیدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمه ی شعبان، 29/6/

::
:: مرتبط با: دانشنامه مهدویت ,
نویسنده : عین میم
تاریخ : دوشنبه 3 تیر 1392