تبلیغات
بانک دانلودومطالب مذهبی - برطبق حدیثی از پیامبر «صلی الله علیه واله » كه فرموده اند { من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیت } بسیاری از علمای شیعه توانسته اند هم حقانیت امیر المؤمنین « علیه السلام » را اثبات نمایند و هم وجود مقدس آقا امام زمان , حال در روایت آمده كه بعد از ظهور آقا امام زمان و حكومت برزمین به دست پیرزنی شهید می شوند, پس بعد از این ماجرا تكلیف این حدیث بسیار مهم و متواتر چیست ؟
 
 


<-BlogDescription->

برطبق حدیثی از پیامبر «صلی الله علیه واله » كه فرموده اند { من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیت } بسیاری از علمای شیعه توانسته اند هم حقانیت امیر المؤمنین « علیه السلام » را اثبات نمایند و هم وجود مقدس آقا امام زمان , حال در روایت آمده كه بعد از ظهور آقا امام زمان و حكومت برزمین به دست پیرزنی شهید می شوند, پس بعد از این ماجرا تكلیف این حدیث بسیار مهم و متواتر چیست ؟

موضوع اصلی: ائمه

موضوع فرعی: امام هر زمان

سوال:

برطبق حدیثی از پیامبر «صلی الله علیه واله » كه فرموده اند { من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیت } بسیاری از علمای شیعه توانسته اند هم حقانیت امیر المؤمنین « علیه السلام » را اثبات نمایند و هم وجود مقدس آقا امام زمان , حال در روایت آمده كه بعد از ظهور آقا امام زمان و حكومت برزمین به دست پیرزنی شهید می شوند, پس بعد از این ماجرا تكلیف این حدیث بسیار مهم و متواتر چیست ؟

جواب:


معنای حدیث فوق این است كه انسان باید امام « علیه السلام » را « مفترض الطاعه» بداند یعنی : اطاعتش را واجب بداند در جمیع ابعاد وگرنه اسم و شخص را كه كافر هم می تواند بداند واین تحقق نمی یابد مگر اینكه امام سابق و نَصَب او را به نص از امام سابق بشناسد و اگر به یكی از ائمه معرفت نباشد , معرفت او كامل نیست .

بنابراین خود این سئوال اولا: به وسیله خود حضرت ولی عصر «عج » پاسخ صریح داده میشود . و خیلی دور از ذهن و اشتباه ایست كه فرض كنیم امام «علیه السلام» خودش محیط به علمی امامت خویش باشد ولی نداند بعد از شهادت خود چه كسی را برای شیعیان تعریف كند .

ثانیا: برطبق آیات قرآن و نیز تأویل آن در احادیث كاملا صحیح , موضوعی وجود دارد بنام «رجعت» حتی در زیارت جامعه همه بوضوح به آن بر می خوریم : آیه 82 سوره نمل اشاره به «رجعت» دارد {یوم نحشر من كل امه فوجا... } فردی به امام صادق « علیه السلام » عرض كرد مردم گمان میكنند مراد از این آیه قیامت است . حضرت فرمودند: «آیا روز قیامت خدا از هر اُمتی گروهی را محشور می سازد و بقیه را رها می سازد ؟ خیر این زمان « رجعت» ما واقع خواهد شد.

آیه ای كه دال برقیامت است مثل این است : { و حشرنا هم فلم نغادر منهم احدا }( كهف 47 )

مأمون از امام رضا « علیه السلام » پرسید ای ابو الحسن در باره «رجعت» چه می گویی ؟ حضرت فرمودند : مسأله ای ایست حق كه در امتهای پیشین هم اتفاق افتاده و قرآن درباره آن سخن میگوید.

(بحار ,ج 53,ص 59)

آری بنابر این روایات و تأویلات قرآن ایاب و« رجعت» بازگشت گروهی از مردم است از عالم برزخ به دنیا چنانكه حضرت عیسی «علیه السلام » مرده را زنده می كرد و برای همه از تعجب ساقط شد الا اینكه دانستند به امر خدا معجزه شدنی است و چنانكه حضرت ابراهیم «علیه السلام » درباره جمع شدن اجساد مردگان عملا به یقین

رسیده و چنانكه اصحاب كهف بعد از سیصد سال خواب بیدرا شدند .

هیچیك را نمی توان توجیه دنیوی كرد ولی فقط حقایقی است كه اتفاق افتاده و شدنی است بعد از شهادت حضرت امام مهدی «علیه السلام » اول امام حسین «علیه السلام » بعد حضرت امیر المومنین « علیه السلام » بعد از رسول خدا « صلی الله علیه واله » و بعد باقی ائمه « علیهم السلام » رجوع می نمایند . این مسئله رجعت به نقل از كتاب الانوار النعانیه سید نعمت الله جزایری موجود است البته رجعت از عقاید خاص علوی است و غیر از شیعه به آن اعتقاد

ندارند چه كه اصلا اهل اقامت نبوده اند كه به آن قائل باشند - در آیه 11 سوره مؤمن آمده است كه گروهی می گویند : خدایا ما را دوباره میراندی و دوباره زنده كردی حضرت باقر « علیه السلام » می فرماید : این سخن خدای تعالی مخصوص اقوامی است كه پس از مرگشان در «رجعت» واقع می شوند می توانید به كتاب امام مهدی «عج » از

ولادت تا ظهور , سید محمد كاظم قزوینی و نیز كتاب در محضر علامه طباطبائی پرسشهاوپاسخها مراجعه كنید .




::
:: مرتبط با: پرسش وپاسخ ,
نویسنده : عین میم
تاریخ : پنجشنبه 10 مرداد 1392