تبلیغات
بانک دانلودومطالب مذهبی - بهترین راه در خصوص انتظار واقعی در تعجیل ظهور امام زمان (عج) چیست و چنانچه گناهی را مرتكب شده باشیم آیا در تعجیل آقا و سرنوشت خود ما تأثیری دارد؟
 
 


<-BlogDescription->

بهترین راه در خصوص انتظار واقعی در تعجیل ظهور امام زمان (عج) چیست و چنانچه گناهی را مرتكب شده باشیم آیا در تعجیل آقا و سرنوشت خود ما تأثیری دارد؟
پرسش :

بهترین راه در خصوص انتظار واقعی در تعجیل ظهور امام زمان (عج) چیست و چنانچه گناهی را مرتكب شده باشیم آیا در تعجیل آقا و سرنوشت خود ما تأثیری دارد؟


پاسخ :

انتظار، یكی از مهمترین و پر ارزش ترین وظایف شیعه در عصر غیبت حضرت مهدی (عج) است: انتظار در لغت به معنای مراقب بودن، درنگ در امور و چشم به راه بودن است.[1] و انسان منتظر، انسانی است امیدوار، با شرح صدری وسیع، مؤمن و معتقد به محبوبی كه در طلب او می سوزد و زمینه ساز موعودی كه انتظارش را می كشد. مؤمنی كه منتظر مولایش می باشد هر اندازه انتظارش شدیدتر باشد، تلاشش در آمادگی برای آن به وسیلة پرهیز از گناه و كوشش در راه تهذیب نفس و پاكیزه كردن درون از صفات نكوهیده و به دست آوردن خوبی های پسندیده بیشتر می گردد.
امام صادق ـ علیه السّلام ـ می فرماید: "هر كسی كه خواسته باشد از یاران قائم (عج) باشد باید كه منتظر باشد و با این حال با پرهیزكاری به خویهای پسندیده آراسته شود؛ پس هر گاه بمیرد و قائم پس از مردنش ظهور نماید پاداش او مثل كسی است كه دوران حكومت آن حضرت را درك كرده است.[2]
شخصی كه منتظر است در صورتی انتظارش واقعی است كه به وظایفش عمل نماید و برخی از وظایف او از قرار زیر است:
1. معرفت و شناخت آن حضرت اولین وظیفة منتظر است. از پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ ، در متون دینی آمده است: "هر كس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلی مرده است". [3]
2. محزون بودن از فراق آن حضرت. كه بر این مطلب روایتی از امام صادق ـ علیه السّلام ـ وارد شده است.[4]
3. دعا كردن برای امام عصر (عج) به خصوص خواندن دعاهای وارده چون دعای عهد و ندبه و ...[5]
4. سعی در اصلاح جامعه و انجام امر به معروف و نهی از منكر.[6]
با این وصف اگر همگان به وظایف خویش عمل نمایند و توجه ویژه ای داشته باشند نمی توان گفت در این فرض حتماً آن امام همام ظهور خواهد كرد زیرا اگر چه ظهور حضرت مهدی (عج) یك فرمان حتمی و قطعی خداوند است ولی باید توجه داشت قیام جهانی او نیازمند آمادگی های زیر است:
1. آمادگی فكری و فرهنگی: یعنی سطح افكار مردم جهان چنان بالا رود كه بدانند مسئله نژاد یا مناطق مختلف جغرافیایی و تفاوت رنگ و زبان ها و .... نمی تواند بشر را از هم جدا سازد و قرآن كریم هم شایستگی و صلاحیت را شرط آن انقلاب دانسته است.
2. آمادگی اجتماعی: مردم جهان باید از ظلم و ستم نظام های موجود خسته شوند و تلخی این زندگی مادی و یك بُعدی را احساس كنند و از حل شدن مشكلات كنونی مأیوس گردند و به این واقعیت برسند كه تنها حكومتی كه می تواند حلال مشكلات باشد حكومت منجی عالم بشریت است.
امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند تا همة اصناف مردم به حكومت نرسند حضرت مهدی قیام نمی كند تا بعد از تشكیل حكومت جهانی نگویند اگر ما هم به حكومت می رسیدیم با عدالت رفتار می كردیم.[7]
3. آمادگی تكنولوژیكی و ارتباطی: وجود صنایع پیشرفته نه تنها مزاحم یك حكومت عادلانه جهانی نخواهد بود بلكه شاید بدون آن وصول به چنین هدفی محال باشد. و معجزه نیز برای اثبات حقانیت یك آئین آسمانی است نه برای ادارة همیشگی نظام جامعه.[8]
4. آمادگی های فردی: حكومت جهانی قبل از هر چیز نیازمند عناصر آماده و با ارزش انسانی است تا بتواند بار سنگین چنان اصلاحات وسیعی را به دوش بكشد و این در درجة اول به بالا بردن سطح اندیشه و آگاهی و آمادگی روحی و فكری برای پیاده كردن آن برنامه عظیم نیاز دارد.[9]
5. آمادگی نظامی: مسلمانان باید همیشه آمادگی نظامی و نیروی سلحشوری داشته باشند تا به هنگام طلوع طلایع حق، به صف پیكار گران ركاب مهدی (عج) بپیوندند و از این رو امام صادق ـ علیه السّلام ـ منتظران را فرا می خواند تا همواره نیرومند و مسلح باشند و دوره انتظار مهدی (عج) را با دست پر، به سر آورند".[10]
علاوه بر آنچه گفته شد راز و رمزهای دیگری نیز برای قیام حضرت وجود دارد كه فقط خدای دانا از زمان پیدایش آنها با خبر است، مثلاً امام صادق ـ علیه السّلام ـ می فرماید: حضرت مهدی (عج) ظاهر نمی شود تا نطفة افراد با ایمانی كه در صلب كافران و منافقان ودیعه نهاده است خارج شوند.[11]
گفتنی است گناه خشم خداوند را به دنبال دارد و به تعبیر پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ گناهان نعمت ها را تغییر می دهند.[12]
و به فرموده امام علی ـ علیه السّلام ـ اشكها خشك نمی شود مگر به خاطر قساوت قلب ها و قلب ها قسی نمی شود مگر به واسطة زیادی گناهان.[13] و به فرموده امام صادق ـ علیه السّلام ـ هنگامی كه كسی گناه می كند در دلش نقطة سیاهی به وجود می آید حال اگر توبه كند آن نقطه سیاه پاك می شود. اما اگر باز هم گناه كند آن نقطه سیاه بزرگتر می شود تا سراسر قلبش را فرا می گیرد و از آن به بعد هرگز رستگار نمی گردد.[14] بنابراین با گناهی كه انسان مرتكب می شود به تناسب همان گناه از دایرة انتظار فرج بیرون می شود و اگر به راه انحرافیش ادامه دهد به تناسب بی راهه ای كه می رود از صراط انتظار و انسانیت خارج می گردد. علاوه بر این از روایات فهمیده می شود كه وقت ظهور امام عصر (عج) از اموری است كه امكان پیش و پس افتادنش هست[15] و به یقین اگر با كردار و گفتارمان به سمت آمادگی های لازم حركت نكنیم و زمینه های قیام را از بین ببریم یا به وجود نیاوریم ای بسا ظهور امام به تأخیر بیفتد.
خلاصه سخن انتظار واقعی در رهن عمل كردن است و با شعار به وجود نمی آید از این رو انتظار واقعی زمانی معنی دارد كه شخص منتظر در صراطی كه تبیین شده است حركت نماید هم خود سازی كند و هم امر به معروف و نهی از منكر و برای ظهور حضرت دعا كند و دعاهای وارده چون دعای عهد، ندبه و .... را بخواند ولی باید توجه داشت علاوه بر وظایف شخصی جامعه نیز باید آمادگی های لازم را برای ظهور حضرت پیدا نماید آنهم آمادگی هایی از جنس آمادگی فكری فرهنگی، اجتماعی، تكنولوژیكی و ارتباطی و آمادگی های فردی و نظامی. از طرفی آلوده شدن گناهان مورد رضای خدا نیست و در صورتی كه شخص آلوده راه برگشت را اختیار نكند نه تنها از چمنزار انتظار خارج می شود بلكه ای بسا خشم خداوند و به تبع آن تباه شدن آخرت و به تأخیر افتادن ظهور را به دنبال بیاورد.
برای آگاهی بیشتر به كتاب مكیال المكارم، ج 1 و نیز دادگستر جهان مراجعه شود.
امام صادق ـ علیه السّلام ـ :
"هر كس وقت ظهور را برایت تعیین كرد از تكذیب كردنش باك نداشته باش زیرا ما برای ظهور وقتی تعیین نمی كنیم"
بحار الانوار، ج 52، ص 104 ـ 117


::
نویسنده : عین میم
تاریخ : پنجشنبه 10 مرداد 1392