تبلیغات
بانک دانلودومطالب مذهبی - آیا زمان ظهور امام زمان (عج) مشخص است و اگر چنین است تقاضای تعجیل چه معنی دارد؟
 
 


<-BlogDescription->

آیا زمان ظهور امام زمان (عج) مشخص است و اگر چنین است تقاضای تعجیل چه معنی دارد؟
پرسش :

آیا زمان ظهور امام زمان (عج) مشخص است و اگر چنین است تقاضای تعجیل چه معنی دارد؟


پاسخ :

زمان ظهور امام زمان (عج) نزد خداوند مشخص است. اما نزد دیگران مشخص نمی باشد. كسی كه آن زمان را تعیین كند، در روایات ائمة اطهار _ علیهم السلام _، تكذیب شده است.
به چند نمونه از این روایات اشاره می شود:
1. امام صادق _ علیه السلام _ : هر كسی برای ظهور امام قائم، زمانی را تعیین كند، او را تكذیب كنید.[1]
2. عبدالرحمن می گوید: خدمت امام صادق _ علیه السلام _ بودم، مهزیار اسدی وارد شد. گفت: فدایت شوم، مرا از زمان ظهور حضرت قائم _ علیه السلام _ خبر بده، او كجا ظهور می كند و تا چه زمانی منتظر ظهور او باشیم؟ غیبت بسیار طولانی است؟ حضرت فرمود: هركسی وقت ظهور را تعیین كند، دروغ گفته است. در انتظار ظهور آن، باید صبور باشید. ظهور او، مایة نجات مسلمین است.[2]
بنابراین زمان ظهور امام زمان (عج) مشخص نیست و كسی نمی تواند آن را تعیین كند.
اما در پاسخ این سؤال كه، اگر در نزد خداوند زمان آن تعیین شده باشد و خداوند می داند كه فلان روز و سال آن حضرت ظهور خواهد كرد، در این صورت، دعا برای تعجیل چه معنا دارد؟ آیا دعا برای تعجیل اثر دارد یا نه باید گفت:
عالم، و آن چه در آن است، بر اساس قضا و قدر الهی استوار است. خداوند به علم ازلی، از تمام حوادث عالم آگاه است. ولی، اگر خداوند همه چیز را به علم ازلی می داند، برای هر چیز، اسباب و علل نیز قرار داده است كه امورات عالم بر اساس آن پیش می رود. اسباب و علل وقتی بوجود آمد، معلول آن نیز ظاهر می شود. چنان چه در روایات آمده است كه صلة رحم، صدقه و ... عمر انسان را طولانی نموده، روزی انسان را زیاد می كنند. در حالی كه عمر همة انسان ها نزد خداوند مشخص است. از نظر علمی نیز ثابت شده است، اگر كسی احتیاط و بهداشت را رعایت كند از عمر طولانی برخوردار می شود. و در غیر این صورت به امراضی مبتلا می شود كه موجب مرگ او می گردد. در حالی كه خداوند به علم ازلی خود، از زمان مرگ تمام انسان ها آگاه است. پس، علم خداوند به زمان مرگ انسان ها، به معنای بی اثر بودن صلة رحم، صدقه، رعایت بهداشت و ... نیست. بنابراین، در علم الهی گرچه همة مقدرات مشخص است، اما مشخص شدن مقدرات بر اساس اسباب و علل های آن ها است. و یكی از آن ها، علل و اسباب های معنوی، مثل دعا است. دعا از آثار و خاصیت های زیادی بهره مند می باشد كه سبب شكل گیری بسیاری از مقدرات می شود. چنان كه خداوند فرموده است:
1. حضرت نوح پیش از آن كه گرفتار شود، مرا خواند، استجابت كردم و او را از مهلكة عظیم نجات دادم.[3]
2. اگر حضرت یونس اهل تسبیح و راز و نیاز با خدا نبود، تا روز قیامت او را در شكم ماهی نگاه می داشتم.[4] دعای او را قبول كردم و او را نجات دادم، مؤمنین را نیز این چنین نجات می دهیم.[5]
این ها نمونه ای از آیاتی است كه توجه به خدا و راز و نیاز با او، را وسیلة رفع گرفتاری و فَرَج در زندگی معرفی كرده است. علاوه بر آن، دعا می تواند باعث تغییر در مقدرات الهی شود.
1. امام صادق _ علیه السلام _ در این باره فرموده اند: «ان الدعا یردّ القضا»[6]؛ دعا حكم الهی را بر می دارد.
2. امام كاظم _ علیه السلام _ فرموده اند: شما را به دعا كردن سفارش می كنم. قضا و قدر، جز اندازه و حكم الهی نیست. هرگاه دعا باشد، این حكم و اندازه را تغییر می دهد.[7]
3. رسول اكرم _ صلّی الله علیه و آله _ فرموده اند: «لا یرد القدر الا الدعا ... اندازه ای كه از طرف خداوند تعیین شده باشد، غیر از دعا چیزی او را بر نمی دارد.[8]
بنابراین، علاوه بر اینكه علم خداوند به زمان ظهور به معنای نفی اسباب و علل ظهور نیست، بلكه، علم خداوند به زمان ظهور همراه با علل و اسباب آن از جمله دعا تعلق گرفته است. دعا، نقش بسزائی در تغییر مقدرات الهی دارد و می تواند مقدرات الهی را تغییر دهد.
منابع جهت مطالعة بیشتر:
1. النجم الثاقب، محدث نوری طبرسی.
2. مكیال المكارم، موسوی اصفهانی.
3. مهدی موعود، مجلسی، ترجمة دوّانی.
امام صادق _ علیه السلام _ :
هركس در انتظار امام قائم (عج) بسر برد و مرگ او فرا رسد، همانند كسی است كه در ركاب آن حضرت بوده باشد.
منتخب الأثر، ص 629
[1] . صافی گلپایگانی، لطف الله، منتخب الاثر، ص 573.
[2] . صافی گلپایگانی، لطف الله، منتخب الاثر، ص 573.
[3] . سورة انبیاء، آیة 76.
[4] . سورة صافات، آیة 146.
[5] . سورة انبیاء، آیة 88.
[6] . بحار الانوار، ج 90، باب 16، كتاب ذكر و دعا.
[7] . همان، ص 295.
[8] . الكافی، ج 1، ص 2پ47.



::
نویسنده : عین میم
تاریخ : پنجشنبه 10 مرداد 1392